Wednesday, November 29, 2006

Tuesday, November 28, 2006

Rumah aku ke ni?

Aku ada neighbour. Die juga landlord aku. Tapi aku tak suka landlord aku sebab hari hari, dia hantar anak die masuk halaman aku, lepas tu buat macam harta sendiri. Lepas tu die destroy sikit demi sikit, satu persatu. lepas tu buat tanah tu macam bapak die sendiri. Walaupon rumah ni die yg punya.. tapi tanah ni milik aku. Aku bayar sewa tiap tiap bulan.

Dulu tanah ni arwah atuk aku punya, tapi dah dekat seratus tahun, tukar milik. Aku sendiri tak tahu macamana.

Makin lama makin teruk. Tiang depan rumah die belasah. Dia ckp aku tak de permit. Walhal aku rasa, die yg tak boleh masuk rumah aku sebab aku dah bayar. Dah la aku bayar untuk tanah aku sendiri. Tertindas!

Buaian... takde permit katanya. Hancus
Anjung rumah .. takde permit. Hancus

Tiap tiap kali die hantar anak. Anak die bawak kereta. Depa kata ada jutawan bagi. dalam 6 tahun, dah ada 100 Billion dia bagi. 2/3 untuk beli kereta, helicopter, kapal terbang. Tak abes abes masuk rumah aku. Semua anak die bawak. Anak aku alan kaki jek. Kengkadang baru nak keluar rumah, dah kena tembak. Makin sikit anak aku. Bapak mana tak tahan?

Kalau setakat duit aku tak bimbang. Kalau nak dapat boleh.. Sedara Mara aku ramai. Satu benua ni ada. Tapi yg aku bimbang, Sedara mara aku sekor pon tak gheti nak tolong. Asal perut kenyang. Aku mmg tadek siapa nak tengok.

Anak aku ada yg semangat. Ada yg sanggup korban diri. Tapi korban bukan apa.. tak tahan dah semua idup tadek bumbung. Dah la tu.. abes sume harta nak rampas. Nak pindah tak boleh. Ni tanah pusaka. Tanah tumpah keturunan aku. Mana boleh jadi.

Tapi Landlord aku pandai.. die ada makcik Cinan. Mak Cinan ni pandai. Tak pernah landlord yg salah. Die bagi tau semua org yg sume salah anak aku. Anak aku yg mengganas. Anak aku yg pakai bom. Tapi yg dia dok tindas aku, satu pon tak pernah keluar.

Aku dengar anak die pon ada yg tak setuju dengan die. Siap buat protes. Pakai baju itam. Anak-anak die jalan sama ngan anak anak aku. Tapi Mak cik Cinan tak pernah sentuh. Ya lah.. tak align dengan ape yg die nak org percaya. Macik Bibac dulu ade jugak agi cerita benar. Anak Macik Bibac ade dtg rumah, tengok keadaan sebenar. Tapi tak sampai berapa bulan, anak mak cik bibac kene pindah. Dah habes harapan aku.

Aku bukan nak banyak. Aku nak rumah ni jadi umah aku. Aku nak tanah aku. Aku nak semua org dlm dunia tahu apa yg sebenarnyer. Aku tadek mana nak pergi. Aku tak de mana nak lari.

Rumah aku ke ni?

Kat sini aku berdiri.

Kat sini aku menanti.

Tunggu saja apa yg nak jadi.

Yang pasti aku di sini.

-Free Palestine-

Monday, November 27, 2006

The Wonder Years

"Sumtimes the earth that seems so stable might be as it seems in the inside, and when it errupts, the best you could do is to hold the person closest to you"

Things you learn from TV series huh? I noticed that TV series from when i was younger have very beautiful messages embedded in it. Remember The Wonder Years? The story of a growing boy going through the complicated years. The story was told in the first person point of view. I guess it can be said to be equivalent to Malcom in the middle. (not to sure about that, coz i've only seen it once or twice)

And what about Sitcoms such Full House?(Olsen twins), Happy days?(Fonzie), The Cosby Show? (Bill Cosby.. duhh) or Fresh Prince of Bel-Air?(Will Smith) . Talk about walking down memory lane huh? I bet most of us (the Gen-X, they call it) would have waited in front of the tv every day at 7-8 to watch those sitcoms. Lots of family values in it.

However, they do tend to be preachy. That's no doubt about it. And it is also staged in this perfect world where all things can be mend. Somebody would have done sumthing wrong, and towards the end, there would sure a father-daughter/employer-employee/brother-sister heart-to-heart talk. Which is nice... if it all can be done in real-life.

Well, i guess when you know that it is not the way it goes in real-life, that is when you know that you need those good old-fashion shows, as food for your soul.

Cheers.

Sunday, November 26, 2006

Not superman..

Argh.. tensi nya.. i did this survey .. at blogthings.com and the rersults are as below :

***You Are Spider-Man***
Quick and agile, you have killer instincts (literally).
And that kind of makes up for the whole creepy spider thing.

Ahaha.. guess i'm not superman after all, even after going through superman 1-4 in the span of 2 days. Ngahaha.. and now i am downloading superman returns..:P

Too much time.. yeah. i have too much time..

Anyways, we went for an outing yesterday in town at nite. It's very beautiful as they have already started to decorate for christmas. Pics later, have to wait for Syed to upload the pics.

Monday, November 06, 2006

Selamat Hari Raya

Photobucket - Video and Image Hosting

Walaupon sejuk, walaupon terketar2, tetap control macho sambil tunggu bus nak pergi open house KUSMA 2006.

Selamat Hari Raya!

:P