Monday, April 03, 2006

Usaha, Doa, Tawakkal..

Dari kecik sampai ke besar, selalu dengar ustaz cakap, yang penting kita usaha, usaha sungguh-sungguh, lepas tu kita doa, and then kita tawakkal.
Semalam aku baca novel 'suami' karya Ali Jusoh. Ada satu lagi yang tertinggal. Lepas tawakkal kena redha. Betul jugak tuh. Manjang lupa jek.
Kalau tanam pokok buah, usaha kita gemburkan tanah, letak benih, siram dan sentiasa siram.
Pas tu kita doa, dan tawakkal. Kita tadek pula nak picit picit benih smapai keluar anak pokok, picit anak pokok sampai keluar bunga, dan picit-picit bunga sampai keluar buah. Yang itu ketentuan tuhan. Mesti ada hikmahnya kalau jadi atau tak jadi. Itu la die, contoh redha.
Itu la dia, nak kene clear jugak, mana kerja manusia, mana kerja tuhan.
Socrates pernah ckp, org yang tak tenang itu adalah org yang cuba buat kerja tuhan. Benda luar kawal kan?
Ada pak cik aku pernah ckp, pasal hikmah disebalik musibah. Contohnya kalau putus cinta, mungkin kalau kita 'jadi' bercinta, mungkin akan kahwin, mungkin akan ada anak, tapi mungkin musibah nya anak bunuh ayah. Benda ni kita tak tahu. Kalau kita tahu penghujungnya, mungkin kita tak nak pun bercinta in the first place.
Yang penting kita doa mintak selamat.
Rabbana Aatina Fiddunya Hasanah, Wafil aakhirati Hasanah, Wakina Azabannar.
Huisy, balik ke zaman BPPI aku nieh..

4 comments:

Anonymous said...

tapai..

TOLONG AA TEPON AKU SKARANG JUGAK SEBAB DUIT COFFEE N TOAST NIH NAK KENA DISTRIBUTE TO ALL RELEVANT PARTIES !!!!...KALO KO TAK TEPON AKU BY THIS WEEK AKU AKAN GUNA DUIT TUH UNTUK KAWEENN !!!! SUSAH GILER SIOT NAK TEPON KO...

..mama

Anonymous said...

ya allah..tertusuk sungguh bila baca bhgn yg socrates ckp tuh..adus..panahnya sampai bak bernanah..mgkin benar katanya..yg plg benar ialah pabila kita terasa ibarat"siapa mkn cili terasa pedasnya"..aduh..malunya..emm..one more big lesson frm ur blog..thanks a lot yaa..!

Tuan "Tapai" Faisal said...

isyk.. biso bonar ni.. beutl ke perli? konfius... hahah.. welkam welkam

Anonymous said...

emm...betulla la bro..ape kes nak perli plak..tlg bgtau saya ape baiknyer memperli selain dr menyakitkan hati org?...hahhaha..anyway,hope ur blog will be updated very frequently..eh,tp biar dgn niat yg btul..emm...gdluck utk"dr subang ke manchester.."wokey???